Gra o życie, starcie Dobra ze Złem i porywająca zagadka kryminalna
Julia, młoda konserwatorka dzieł sztuki, ma odrestaurować obraz Partia szachów Petera van Huysa - flamandzkiego artysty z XV wieku. W trakcie pracy dokonuje niespodziewanego odkrycia: pod warstwą farby przedstawiającą kobietę i dwóch mężczyzn grających w szachy widnieje łacińska instrypcja Quis necavit equitem. Można ją przetłumaczyć na dwa sposoby: Kto zabił rycerza? lub Kto zbił konika?. O swoim intrygującym odkryciu Julia opowiada przyjaciołom oraz byłemu kochankowi, historykowi sztuki, który ma dla niej zebrać informacje o malarzu. Kiedy zaczynają ginąć osoby z jej otoczenia, Julia zdaje sobie sprawę, że morderstwa te mogą mieć związek z zagadką ukrytą na obrazie. Szuka pomocy u wybitnego szachisty, Munoza, który rekonstruuje kolejne ruchy rozgrywanej na obrazie partii i dochodzi do wniosku, że obraz kryje także historię zbrodni dokonanej 500 lat wcześniej..
UWAGI:
Oznaczenia odpowiedzialności: Arturo Pérez-Reverte ; przełożył Filip Łobodziński.
DOSTĘPNOŚĆ:
Została wypożyczona Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
WYPOŻYCZYŁ:
Na kartę 014617 od dnia 2024-04-22 Wypożyczona, do dnia 2024-05-22
Jej mały świat jest ogromny. Jej uważność i miłość do wszystkiego wokół, od konia i jodły po larwę pająka i kamyk, są niezmierne. Jej bliscy jej nie rozumieją.Wszystko zapisuje kredkami na skrawkach papieru pakowego. Jej składnia jest karkołomna - rytmiczna, mozolna, z dziecięcymi natręctwami i cudnymi naleciałościami francuskimi. Jej słownictwo - osobliwe, momentami nowatorskie, momentami nieporadne. I też pełne francuskich słów i zdań.Chociaż jest córką pracownika tartaku w małej osadzie w Oregonie na początku dwudziestego wieku, czyli mieszka nigdy-i-nigdzie.Opal Whiteley przeżywa otaczający świat w sposób mistyczny. Ta jej swoista, dziecięca Pieśń duchowa, mogłaby stać na półce między Walden Henry`ego Davida Thoreau a książkami Astrid Lindgren i Tove Jansson.Opal nigdy nie ocenia, nie dzieli, nie wytycza granic. Żyje chwilą, w której ma też miejsce dla wielkiej Przeszłości - niemal wszystkim zwierzętom i drzewom nadaje imiona zaczerpnięte z historii Europy, starożytności i mitologii. Skąd je znała? Skąd znała francuski, który był językiem kompletnie niezrozumiałym dla jej rodziców? Skąd u niej niezwykła wrażliwość na naturę i holistyczne pojmowanie świata?Zagadka Opal Whiteley do dziś nie znalazła rozwiązania - czy jej Pamiętnik jest autentykiem, czy stworzyła go dorosła Opal jako osobisty apokryf?Czy Chopin nie zachwycał grą jako małe dziecko? Czy Mozart nie skomponował menuetu w wieku sześciu lat? Czy ośmioletnia Sor Juana Inés de la Cruz napisała poematu na 360 wersów, a trzynastoletni Albrecht Dürer nie namalował zachwycającego autoportretu? A skoro tak, dlaczego sześcioletnia Opal nie mogła napisać pamiętnika?Ludzie jej nie uwierzyli. Bliscy się jej wyparli. Drugą połowę długiego życia spędziła w przytułku psychiatrycznym. Dziś jej Pamiętnik czytamy jak list w butelce. Przejmujący list o tym, co ważne.
UWAGI:
Na stronie zatytułowej pseudonim artystyczny ilustratora, nazwa: Mariusz Figiel.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni